Hoe doe ik dat

Lettertjes en cijfertjes
Redactioneel artikel, inclusief onderzoek:Persoonlijk houd ik van duidelijkheid. Ik wil graag weten waar ik aan toe ben. Daarom doe ik ook niet vaag of ingewikkeld over de kosten. Bij het vaststellen van mijn tarieven zijn er een aantal factoren waar ik rekening mee houd.

Hoe ingewikkeld is de opdracht voor mij?
Iedereen heeft zo zijn specialismen en interesses. Zo heb ik de webteksten voor een bedrijf dat lopende banden ontwikkelt geschreven. Hoewel ook ik mijn spullen geregeld op een lopende band leg, had ik me tot deze opdracht in dit onderwerp niet eerder verdiept. Dat betekent dat ik me in het onderwerp moet inlezen, het bedrijf een paar keer bezocht heb en gesprekken met de werknemers heb gevoerd. Moet ik veel onderzoek verrichten, vraagt een opdracht extreem veel creativiteit of moet ik een aantal keer op locatiebezoek gaan, dan beïnvloedt dat de prijs. Het doel is altijd uiteindelijk een inspirerende, waardevolle tekst afleveren.
Een uurtarief of een projectprijs?
Sommige freelance tekstschrijvers hanteren een tarief per woord, ik geef persoonlijk de voorkeur aan een projectprijs. Zodra we het eens zijn geworden over de inhoud van de opdracht, de planning en een overeengekomen bedrag als prijs, ga ik aan de slag. Op de afgesproken datum lever ik de concepttekst. Nadat ik de tekst voorzien van opmerkingen heb terug gekregen, zal ik de tekst herschrijven. Vervolgens lever ik de definitieve tekst. Geen verrassingen achteraf. Ook een uurtarief of paginaprijs is mogelijk. Dat kan praktisch zijn als er in de loop van de tijd meer werkzaamheden bij komen.


De frequentie
Het uurtarief (of de paginaprijs) kan ook beïnvloed worden wanneer het om terugkerende opdrachten gaat. Een wekelijkse column of maandelijkse rubriek vergt op den duur minder onderzoek en kan dus sneller. Mijn uurtarief kan dan naar beneden aangepast worden.
Wanneer is de deadline?
Gelukkig kan ik vaak mijn eigen tijd indelen en vind ik ’s avonds en in het weekend werken geen probleem. Maar als iets eigenlijk gisteren af had moeten zijn en ik er andere opdrachten voor moet verschuiven of weigeren, dan heeft dat invloed.

Uuurtarieven
Projectprijzen
-
Vijf pagina’s (home/wie/wat/hoe/contact) standaard website: € 395
-
Column, sollicitatiebrief, persbericht: € 150
-
Redactioneel artikel, inclusief onderzoek: € 250
-
Eén blog: € 80
-
Drie blogs: € 200
-
Social Media abonnement: € 450
(12-strippenkaart, 6 maanden geldig, monitoren van reacties en maandelijks rapport, aantal uitingen per maand in overleg)
-
Blogabonnement: € 300
(4 blogs per maand, minimaal 3 maanden, daarna opzegbaar per maand, uit te breiden naar meer blogs per maand)
Deze prijzen zijn een indicatie. Zoals ik al zei spelen er meerdere factoren mee. Laten we gewoon eens kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen?

Kom maar door !
Vermoed je dat ik iets voor je kan betekenen, heb je nog vragen of ben je nieuwsgierig naar meer? Stuur me een vrijblijvend mailtje en dan kijken we samen naar wat jij precies nodig hebt en hoe ik jou daarbij kan helpen.