Verba volant
scripta manent

Tifosi Magazine

Het fanclubmagazine van Marco Borsato verschijnt twee keer per jaar en het maken ervan is een enorme klus. In de eerste plaats omdat het een fullcolour, 56 pagina’s tellende glossy is. Het betekent 56 pagina’s indelen, 56 pagina’s van illustraties voorzien en 56 pagina’s aan artikelen schrijven.
 
Maar waar de Linda. of de Wendy een duidelijke, keurig afgekaderde doelgroep hebben, hebben wij het ons op dat gebied extreem moeilijk gemaakt. Onze doelgroep is een groep die je nooit mag onderschatten. 
Wij maken de Tifosi di Marco Borsato voor… fans.
 


Fans van Marco Borsato. En die groep is ongelofelijk groot, ongelofelijk breed en ongelofelijk ervaren. Zo tijdens een Symphonica in Rosso-concert, wanneer tienduizenden fans op de muziek meedeinen, lijkt het alsof het gaat om een goed georganiseerde groep mensen, verbonden door hun liefde voor Marco. Maar niets is minder waar. Ondanks de vele overeenkomsten is er sprake van een grote verscheidenheid aan mensen. Ik leg het voor je uit. En ik zal ze voor het gemak even in vijf groepen verdelen.
 
Groep A
Je hebt fans van het eerste uur, die ongeacht hun leeftijd beweren dat ze Marco hebben gezien toen hij als Billy Vera meedeed aan de Soundmixshow en deze op 7 april 1990 glansrijk won. Historisch gezien zouden ze dan misschien -5 jaar moeten zijn, maar ik ga die discussie niet aan. De groep Soundmixfans is groot en ze zijn sterk. Ze kunnen je aftroeven met feitjes die je niet alleen nooit geweten hebt, maar ook nooit meer te controleren zijn. “Ik was al fan toen hij nog op de parkeerplaats van de Albert Heijn aan het Bovendijkje in Dorestad optrad in een donkerrode blouse met sambaballen erop!”
Deze mensen weten alles van de afgelopen decennia. Dus je kunt niet met een leuk grafiekje komen over hoe succesvol een bepaalde single of tour was, want ze verbeteren je. Het maakt niet uit dat de platenmaatschappij, het management of de zanger zelf iets anders beweert, zij waren al fan toen Marco hees ‘What did you think?’ vroeg en ze hebben plakboeken om het te onderbouwen. En als ik eerlijk ben, ik heb meer vertrouwen in de fans die exact weten hoe hij ‘Volare’ zong, dan in de platenmaatschappij of de A&R manager.
Deze mensen kun je echter alleen maar in trance brengen met nieuwe feiten, met verhalen en foto’s uit het nu. Uit het snorloze, hoedloze en staartjesloze tijdperk. Ik zal niet zeggen dat ik zelf in deze groep pas, maar ik begrijp deze mensen wel. Dus daar moeten we rekening mee houden.
 


Groep B
Maar, en daar is het addertje onder het gras, hier kom je niet mee weg bij een andere groep fans. Het zijn de fans die aangehaakt zijn tijdens The Voice of Holland, of het Perfecte Plaatje. Fans die op al zijn Social Media een alert hebben zodat ze niets missen. Om deze groep te verwennen heb je óf heel oud nieuws nodig, uit de categorie rode blouse met sambaballen maar dan interessant, óf heel nieuw nieuws. Nieuwtjes die zo vers zijn dat ze zelfs nog niet op Social Media zijn beland. Nieuws wat de zanger in kwestie zelf eigenlijk nog niet weet. Het betekent stiekeme interviews afnemen, foto’s maken op geheime locaties. Je moet. Want anders weten ze het al. Ik zal niet zeggen dat ik zelf in deze groep pas, maar ik begrijp deze mensen wel. Dus daar houden we rekening mee.
 
Groep C
Dan is er ook een groep, die in beiden groepen past en hier en daar ook overlapt, maar nog een andere behoefte heeft. Mooie foto’s. Van Marco. Of veel foto’s. Van Marco. Of veel mooie foto’s. Van Marco. Ik zal niet zeggen dat ik zelf in deze groep pas, maar laten we het erop houden dat ik niet vies ben van mooie foto’s. Van Marco. Daar dienen we dus rekening mee te houden.
 
Groep D
Vervolgens heb je nog de fans die gaan voor de details. Die zijn fan over de gehele breedte. Deze groep wil ook graag een diepte interview met de tuinman, met de schooljuffrouw van de basisschool, met John de Mol en met de postbode. Deze mensen kunnen namelijk iets over Marco zeggen wat nog niemand weet. Zij kennen Marco van weer een heel andere, zeer onderbelichte kant. Ik zal niet zeggen dat ik zelf in deze groep pas, maar ik begrijp deze mensen wel. Dus daar moeten we rekening mee houden.

 

Groep E
Tot slot heb je nog de mensen die oprecht van ‘Marco, de mens achter de zanger’ houden. Ze willen niet alleen alles over Marco lezen, maar vooral de warme details horen. Hoe Marco het leven veranderde van talloze mensen, hoe lief en bijzonder Marco is. En als daar nog een tegeltjeswijsheid bij kan, zijn deze mensen volmaakt gelukkig. Ik zal niet zeggen dat ik zelf in deze groep pas, maar ik begrijp deze mensen wel. En dus gaan we hier rekening mee houden. Zo zijn wij.
 
Anders dan een Libelle komen we dus niet weg met frisse lente-kapsels of hoe je in een handomdraai een binnentuintje met Peperomia kunt maken.
Nou moet ik erbij zeggen dat ik dit fanclubblad al verschillende jaren maak. Ik heb ervaring én een groot team aan vrijwilligers dat mee denkt en helpt met de uitvoering. Fans uit alle groepen (A t/m E) en alle lagen van de bevolking. Daar kan ik natuurlijk veel inspiratie uit putten.
En nu ligt de Tifosi weer bij de fans thuis. En zeer compleet, al zeg ik het zelf.
 
Voor de fans die erg veel over vroeger weten (Groep A) hebben we het interview door winnares Lisanne Maasland. Daar staan actuele dingen in die hij nog nergens heeft gezegd. De liefhebbers van warmte van Marco (Groep E) komen hierin ook aan hun trekken, want Marco heeft een aantal prachtige tegeltjeswijsheden en sowieso is het bijzonder aardig om een interview te doen met een onbekend meisje.
Ook het Perfecte Plaatje komt aan bod, daarin vertelt hij veel over deze grote passie wat nog nergens anders gepubliceerd is. Groep B zal hier heel gelukkig van worden maar Groep C vindt dat ook niet verkeerd. Verder vertelt vocal coach Esther hoe Marco de zanger is als cliënt. Heel uniek en Groep D is hiermee in zijn nopjes, maar Groep A en B vinden dit ook fijn. Aangezien Esther benadrukt wat een fijne vent Marco is, is Groep E hier ook content mee. Verder beschrijft Kimberley hoe Marco haar op haar werk opzocht. Dit is volstrekt nieuwe informatie voor Groep A, past prima in het straatje van Groep B en Groep E is hiermee helemaal in de gloria. Door de unieke foto’s is Groep C tevreden en Groep D leest weer over een kant die we weliswaar allemaal wel kennen, maar nog niet op deze manier.
Voice-kandidaat Sjors van der Panne vertelt hoe hij door Marco is gegroeid en als mens nog steviger in zijn schoenen staat. Prachtige quote waar Groep E het heel warm van zal krijgen. En dit is nog maar een kleine greep uit de artikelen.
 


En dat 56 pagina’s lang. Marco paginagroot in full colour, informatie over Marco, foto’s over Marco, teksten van en over Marco. En ook zijn er hier en daar wat fans uitgelicht. Kortom, Tifosi di Marco Borsato nummer 59 is om door een ringetje te halen. Ik vermoed dat hij in diverse salontafels en op verschillende nachtkastjes ligt nu. Ik zeg niet dat hij op mijn nachtkastje ligt maar ik ontken het ook niet maar in theorie zou het kunnen.
 
Een magazine, brochure, flyer of nieuwsbrief, wellicht heb jij ook een interessante (wel of niet netjes) afgekaderde doelgroep die je graag van meer informatie voorziet.
 

Misschien kan ik je daar wel mee helpen?
Stuur me een mailtje!
 
Nathalie
 
 
P.S. Omdat ik weet dat de vraag gaat komen: alles over hoe je in een handomdraai een binnentuintje met Peperomia maakt lees je hier